Medlemssidor / Klagomålshantering
Enligt skollagen ska huvudmannen ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. Det ska finnas skriftliga rutiner och huvudmannen ska aktivt verka för att dessa är kända bland personal och vårdnadshavare.
Rutin:
Alla medarbetare på förskolan ansvarar för att alla synpunkter på förskolans utbildning fångas upp tidigt och tas på allvar. Alla medarbetare har ansvar för att informera vårdnadshavare om möjligheten att lämna in skriftliga klagomål och ska kunna lämna ut klagomålsblankett. Alla inkomna skriftliga klagomålsblanketter ska lämnas till rektor. En inkommen klagomålsblankett bekräftas skriftligt till den klagande inom en vecka. Alla klagomål följs upp genom systematisk hantering och dokumentation. Om du som vårdnadshavare har klagomål på vår verksamhet används nedanstående arbetsgång.
STEG 1: MUNTLIG SYNPUNKT PÅ UTBILDNING
Medarbetare som tar emot en muntlig synpunkt är ansvarig för att synpunkten vidarebefordras till berört arbetslag eller till rektor. Den mottagande medarbetaren är ansvarig för att meddela vårdnadshavaren om att hen har vidarebefordrat synpunkten. Arbetslaget som tar emot synpunkten ska bereda den på arbetslagsmöte och därefter meddela vårdnadshavaren resultatet av beredningen. Om vårdnadshavaren är nöjd med beslutet avslutas ärendet.
STEG 2: SKRIFTLIGT KLAGOMÅL
Ett skriftligt klagomål ska lämnas in till rektor av den som tar emot klagomålet. Rektor ska registrera ärendet och dokumentera hur det behandlas. Inom en vecka ska den klagande få en skriftlig bekräftelse på att ärendet är registrerat och hur det kommer att behandlas. Efter beredning ska ett skriftligt beslut tas av rektor och beslutet ska meddelas till vårdnadshavare. Beslut ska tas inom fyra veckor. Om vårdnadshavaren ej är nöjd med beslutet ska klagomålet föras vidare till styrelsen/huvudmannen.
STEG 3: STYRELSEN/HUVUDMANNEN LYFTER ÄRENDET
Styrelsen/huvudmannen ska, när de mottagit klagomålet, bekräfta detta och skyndsamt göra den utredning som behövs för att kunna hantera klagomålet samt återkoppla till den som framfört klagomålet.
Styrelsen/huvudmannen meddelar sitt beslut till vårdnadshavaren. Om vårdnadshavaren inte är nöjd ska information lämnas om möjligheten att lämna klagomål till utbildningsförvaltningen.
STEG 4: Vårdnadshavare kan efter kontakt med rektor och styrelse/huvudman vända sig till utbildningsforvaltningen@jonkoping.se
Gäller ärendet kränkning kan vårdnadshavare efter kontakt med rektor och styrelse/huvudman vända sig till skolinspektionen.