Montessori / Materialet
Montessori / Pedagogiken
Maria Montessori hette den kvinna som utvecklade den pedagogik som bär hennes namn och som vi använder oss av på Barnens Hus. Vi arbetar i Montessorianda i en väl förberedd miljö, som är anpassad efter barnens utveckling.
Där är bland annat bord, stolar och hyllor i barnens höjd. Detta för att barnen ska ha möjlighet att bli självständiga och ansvarsfulla. Vi lägger stor vikt vid att barnen omger sig med saker som lockar och stimulerar dem. Inom montessoripedagogiken går barnen i åldersblandade grupper. Genom detta får barnen större möjlighet att kunna hjälpa varandra samt att kommunicera. Alla barn arbetar utifrån sin nivå, förmåga och sitt intresse, vilket medför att de oftast själva bildar grupper utifrån gemensamma förutsättningar och gemensamma intressen.
Maria Montessori utvecklade ett speciellt material som används på vår förskola. Detta material går ifrån det konkreta till det abstrakta. Montessori menade att det man gör med sina händer minns man. När barnen arbetar med materialet är det viktigt att vi ger dem tid. Därför vill vi att barnen så mycket som möjligt ska få arbeta ostört utan att bli avbrutna. Personalen erbjuder barnet aktiviteter utifrån barnets förutsättningar eller så väljer de själva – frihet under ansvar. Barnet har möjlighet att uppnå koncentration utan avbrott och att arbeta med sin aktivitet tills hon/han blir nöjd. Montessorimaterialet är självrättande, vilket då leder till att barnen själva kan se om det är rätt eller fel. Detta stimulerar barnens självständighet.
I montessoripedagogiken läggs det även stor vikt vid praktiska vardagsövningar som handlar om att hantera vardagen. Detta kan vara allt från att torka borden, tvätta, knäppa knappar till att knyta skor. Dessa övningar stimulerar koncentrationen samt medverkar till att barnen lär sig vårda sin miljö.
Montessorifilosofin är ett sätt att vara. Vi tillämpar Maria Montessoris helhetssyn på barnet och dess tro på att det vill framåt. Att ge dem stimulans genom att låta dem göra saker själva och utvecklas till självständighet är betydelsefullt. Att ha en ömsesidig respekt genomsyrar hela vår verksamhet.
Barnen har oändliga möjligheter och det är barnen som kan visa vägen till en bättre värld❤️